lørdag den 10. november 2012

Stevnskølen på tur


Var en tur på kysten med Jan, og det blev en dag fyldt med frustrationer, for der var fisk indenfor kastehold, men de var virkelig i det drilske hjørne. Jeg havde adskillige følgere, der dovent vendte ved stangspidsen og svømmede tilbage hvor de kom fra, og der var også nogle forsigtige slag og dask til wobleren i ny og næ.

Det var lige nøjagtig en af de dage, hvor det giver mening at forsøge sig med forskellige blink og woblere, men lige meget hjalp det.
Lige indtil Jan besluttede sig for at prøve en Stevnskøl, malet af Ole Gregersen i en kobber/sort udgave, en farve som mange sværger til i efteråret.
Efter få kast meldte Jan om, at en fisk slog til blinket, ikke bare én men hele to gange, og 3. gang huggede fisken hårdt og kontant, og Jans stang krøllede godt sammen mens en hidsig blankfisk sprang ud af vandet et stykke ude. En kort fight med et par gode udløb, og så kunne Jan lande en fin overspringer med løse skæl på 56 cm og 1,7 kilo.

Jeg havde på daværende tidspunkt skiftet agn flere gange, og nu gad jeg ikke skifte igen, så jeg fiskede ufortrødent videre med min OLR Tobis, så måtte de hugge eller lade være.
Efter nogle kast forbarmede en fisk sig over mig, og huggede på wobleren efter et kort spinstop, og jeg kunne kort efter afkroge og genudsætte en farvet fisk omkring de 45 cm - den lignede nærmest en bækørred.

Virkelig én af de dage, hvor fiskene var indenfor kastehold, men ikke bare lige sådan at overliste, og frustrationerne til trods, så er det jo en del af charmen ved dette fiskeri - det skal jo ikke være for let, og det er skønt når det lykkes efter flere timers fiskeri.

1 kommentar:

  1. Hej Ole

    Ja tak, jeg skal da ellers lige love for, at fiskene opførte sig krakilske idag. Dog endte det jo med flex på klingen til os begge, men det kan man vel også udemærket tillade sig at kalde velfortjent ;O)
    Og ja, Stevnskølen viste endnu engang sit værd - SÅDAN.

    Vi ses ved vandet.

    /Jan

    SvarSlet