lørdag den 5. oktober 2013

Boganmeldelse - Havørred refleksioner på kysten



“Biblen”, som jeg i mange år har kaldt den legendariske bog om havørredfiskeri, “Havørred Havørred”, skrevet af Kurt Malmbak Kjeldsen og Freddy Weiss, udkom for 34 år siden, i 1979. Allerede året efter, og altså for 33 år siden, fik jeg bogen i gave af min far.

Bogen står stadig i min bogreol, og set fra min stol, så har der ikke i de 33 år jeg har haft denne bog været andre bøger, der har samme faglighed, grundighed og ikke mindst, læsværdighed.

Men der er jo sket en del i udviklingen i løbet af de 34 år - heldigvis.

Bogen “Havørred refleksioner på kysten” af Jens Bursell og Rasmus Ovesen landede i min postkasse for få dage siden.

Små “teasere” på diverse fiskefora og i forskellige relaterede medier, har de sidste par måneder varslet om en bog, som er banebrydende på sit felt - kystfiskeri efter havørred - en fiskeform i fortsat vækst og udvikling blandt danske lystfiskere, og vel nok også den fiskeform, der i dag har flest udøvere.

Det er en stor bog, tæt på A4 format og trykt på 308 siders kvalitetspapir, så den er tung og signalerer udadtil kvalitet.

Den er rigt illustreret med nogle fantastisk flotte billeder, nogen vil mange sikkert genkende fra talrige Fisk & Fri magasiner gennem årene, men det bliver det bestemt ikke dårligere af.

Bogen er opdelt i 3 dele og den første del handler om havørredens biologi, vind og vejr, årstiderne, strategi, hvor og hvornår, love og regler, samt om beklædning og udstyr.

Alle disse elementer kan man læse om i næsten enhver bog om emnet, men her adskiller denne bog sig fra de andre i sin detaljegrad og sin grundighed. Hvert eneste kapitel vidner om, at forfatterne dels besidder en stor erfaring om emnet, og dels har brugt rigtig meget tid på at gennemarbejde materialet, så det kan præsenteres for læseren så detaljeret og informativt som muligt.

2. del omhandler flue- og spinnefiskeri på kysten, hvor de forskellige elementer af disse 2 metoder hver har fået 41 sider, og fuldstændig som i del 1 præsenteres læseren for et solidt gennemarbejdet og detaljeret stykke arbejde, hvor forfatterne kommer hele vejen rundt og lidt til. Her kan man bl.a. læse om indtagningshastighed, farvevalg på agnen, bevægelsesmønstre, krogvalg o.s.v.

Her er der virkelig noget at hente for den nystartede kystfisker, der gerne vil erhverve en teoretisk viden om sit fiskeri, som han eller hun efterfølgende kan omsætte til praksis ude på kysten. Det vil være en bog, som man typisk tager frem fra reolen når man fra tid til anden ikke rigtig kan finde melodien på kysten, for her vil man kunne finde mange af svarene på sine spørgsmål. Præcis ligesom jeg har gjort rigtig mange gange med “Havørred Havørred” gennem årene.

En encyklopædi ud i havørredfiskeriet, som Kurt Malmbak Kjeldsen skriver forordet til bogen - større ros kan forfatterne vel næppe få.

Der er noget for alle, uanset om man har fisket på kysten i 1 år eller i 40 år.

Bogens sidste del beskrives af forfatterne selv som et af de største kvantespring i kystfiskeriets historie, og efter at have læst hvert et ord af denne del med stor interesse, så er det min klare opfattelse, at det vil det utvivlsomt blive! Men det kommer til at tage lidt tid.

Sidste halvdel omhandler de sidste 50 procent, nemlig det tal, som ifølge Jens Bursell er lig med mængden af fisk, som selv erfarne havørredfiskere mister med traditionelle kystteknikker, primært grundet dårlig eksponering af krogen, dårlig penetration og utilstrækkeligt kroghold.
Den opvakte læser har allerede nu gættet, at det handler om releasetackler og L-rigs, teknikker som gennem de sidste par år har været omtalt i flere artikler i diverse fiskemagasiner.

Lad det være sagt med det samme, jeg har på baggrund af min stærkt begrænsede viden om disse nye teknikker været kritisk over for dem, men efter grundigt at have læst bogens sidste del, så er jeg blevet omvendt.
Jeg har i min tilgang til livets mange spørgsmål den klare opfattelse, at man aldrig bliver for gammel eller erfaren til at lære noget nyt. Man bliver heller aldrig for gammel til at indse og indrømme, at man tog fejl, men en så radikal ændring i sin fisketeknik kræver en god forklaring, og det føler jeg at jeg har fået med denne bog.

Jeg skal helt undlade at gå i detaljer om disse teknikker, det vil føre for vidt, for det er meget detaljeret, ja nogen vil helt sikkert påstå, at det er nørdet helt ud i det ekstreme, og det er det. Forfatteren varsler da også, at det kræver en vis dedikation hos læseren. Men det er skrevet så man kan forstå det.

Mange faktorer afhænger af, om man får et udbytte af at læse et så omfattende materiale, som forfatteren og hans testfiskere har brugt flere år på at indsamle og bearbejde til et færdigt resultat, der på en meget overbevisende måde præsenterer fakta. Det er ikke blot en fiks idé man har fået en sen aften omkring bålet på stranden.

Hvis man hører til den kategori af fiskere, der endnu ikke hviler i sig selv og sit fiskeri, og derfor skifter flue, blink eller wobler hver time, så er det omsonst at bruge den tid, som det uomtvisteligt vil kræve, at sætte sig ind i, og anvende disse teknikker.

Ligeså gælder det de fiskere, som er tilfredse med det antal fisk de kroger og lander med de traditionelle teknikker, og som har overbevist sig selv og omverdenen om, at de ikke har behov for at lære noget nyt.

Hvis man derimod, som jeg, hører til den kategori af fiskere, der har fisket havørred på kysten gennem mange år, og som egentlig gik og troede at det havde man helt styr på, så vil man med den rette tilgang til dette nye materiale, og et ikke uvæsentligt tidsforbrug inden teknikken er helt på plads, kunne forbedre sit fiskeri og lande flere fisk.
Jeg tror på det, og jeg har fået lyst til at lære det efter at have læst denne bog.

Jeg har altid haft stor respekt for folk, som dels ved hvad de taler om, og dels har gjort sig umage med det de nu befatter sig med, og i forhold til denne bog må jeg uvilkårligt bøje mig i støvet i respekt for den store entusiasme og det store arbejde, der er gået forud for det færdige resultat.

Kurt Malmbak Kjeldsens bog vil stadig være “Biblen” i mit univers, men når det så er sagt, så tøver jeg ikke med at kalde Refleksioner på kysten for “Det ny testamente”.

Bogen fås hos boghandleren, hos førende grejbutikker, samt hos Fisk & Fri, og koster 299 kr.

1 kommentar:

  1. Hej Ole.

    Du har lavet en fantastisk flot boganmeldelse, der faktisk burde stå på bagsiden af bogen!

    Bo Schødt Kluxen

    SvarSlet