onsdag den 4. januar 2012

Vandet der forsvandt


Jeg synes lige, at jeg som det første i det nye år vil dele det syn der mødte mig, da jeg i dag kom hjem fra arbejde. Det kraftige blæsevejr i nat og i formiddag har skabt fænomenet "vindstuvning", og har skubbet al vandet op i Den Botniske Bugt, og vandstanden i Køge Bugt er således ca. 120 cm under normalen.
Det er selvsagt ikke de optimale forhold at fiske under, men hvis man har tiden og muligheden, så giver lige netop disse forhold en enestående mulighed for, at udforske de fiskepladser man normalt færdes på.
Vandstanden i badekarret er ca. 20-30 cm, og det kan betale sig at notere sig placeringen af sten og eventuelle revlegennembrud.
På det øverste foto kan man på ydersiden af 1. revle se et par store sten, som man under normale forhold aldrig ser. Disse sten er en del af en række sten, som af de lokale fiskere kaldes "laksestenene" - et navn de har fået efter et år, hvor et større træk af store laks trak forbi tæt under land i april måned, og i den forbindelse formentlig tog nogle af laksene sig et hvil ved disse sten.

Flere lystfiskere nåede også at komme i kontakt med nogle af laksene, hvilket medførte flere spoletømninger, men så vidt vides ingen lystfiskerlandede laks.
Behøver jeg at nævne, at havørrederne også kan finde på at hvile i ly af disse sten.

Det er altid godt at kende sin kyst, og derfor kan det godt betale sig at ofre lidt tid på en dag som denne, og udforske sine vante pladser. Vindstuvning i dette omfang er iøvrigt ikke så hyppigt, som regel kun 1-2 gange om året.

Det nederste billede er taget for præcis et år siden, og da var forholdene jo væsentlig anderledes, med hård frost og fast is så langt øjet rakte.

Jeg håber og tror det bliver en god sæson vi går i møde.

Godt nytår til alle

Ingen kommentarer:

Send en kommentar