tirsdag den 10. januar 2012

Action i badekarret

Min gode kollega, Lars, var forleden en tur på kysten i det milde vintervejr. Ankommet til den udvalgte plads konstaterede han, at vandstanden var så høj, at det ikke ville give nogen mening at vade ud da man alligevel ikke kunne nå ud på næste revle.

Det afholdt dog ikke Lars fra at fiske alligevel, og det viste sig at det var en særdeles god ide at blive tørskoet oppe på stranden - ikke bare på grund af den høje vandstand - men også fordi fiskene gik helt tæt under land, få meter fra strandkanten.

På få timers fiskeri fik Lars kontakt med ialt 9 fisk, alle lynende blanke grønlændere fra målet og op til 1,8 kilo, altsammen fra land uden at hverken vaders eller vadestøvler blev våde.

Lars fiskede med en tidlig udgave af OLR Tobis gennemløbswobleren, som jeg drejede færdig i teaktræ for ca. 3 år siden(Lars havde selv gjort forarbejdet og leveret halvfabrikata), denne wobler fisker Lars næsten altid med, og det er ikke uden grund, at han kalder den for "fiskefinderen". Lars har iøvrigt selv fremstillet kystwoblere for år tilbage, og har fisket med disse i 20 år. I dag er fremstillingsprocessen blevet lidt nemmere med støbte woblere i uforgængeligt materiale, men der er stadig nogle der sværger til teak og mahogni. Jeg bruger også stadig teak når jeg arbejder med nye modeller.

Nu må man ikke tro, at wobleren er en universalagn og det endegyldige svar på evig fiskelykke, men at det derimod er helt essentielt, at man tror på den agn man fisker med, og det gør Lars, for som han siger:"når den wobler sidder for enden af linen, så skal fiskene nok vise interesse for den når man finder dem"

Jeg fisker efterhånden heller ikke med andet end disse tobisimitationer, og jeg tror på min agn - det skal jeg jo helst når jeg selv har lavet den - og troen kan altså i visse tilfælde flytte bjerge, for det virker, det har jeg konstateret mange gange efterhånden.

Så uanset hvad du fisker med - så tro på din agn, og husk altid at affiske badekarret inden du vader ud på næste revle, også selvom det ikke er højvande. Fiskene går ofte meget tættere på land end man forestiller sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar