lørdag den 28. januar 2012

Ny gammel gennemløber

Under mit sidste besøg hos Ole Gregersen faldt mit blik på denne gennemløber, som de fleste garvede kystfiskere på Sjælland nok vil sige de har set før. Det er naturligvis ikke tilfældigt, for selve formen på blinket henleder nok de flestes tanker på "Sillingen" eller "Simulator". Om det oprindeligt har været en variant af "Sillingen" eller en variant af "Simulator" må stå hen i det uvisse, men Ole har ændret lidt på tykkelsen bagtil for at forbedre kasteegenskaberne. Det er et blink der alene er på forsøgbasis hos Ole, og det er således ikke noget man kan købe i butikkerne, og en af betænkelighederne ved blinket - altså rent fremstillingsmæssigt - er, at det på grund af den ringe tykkelse er vanskeligt at støbe, da tråden ofte "slår igennem", hvilket medfører ekstra arbejde med spartling og slibning.

Men det er blandt andet også den ringe tykkelse der i min optik giver blinket lige netop de egenskaber jeg sætter så stor pris på, nemlig en høj bæreevne og dermed muligheden for at fiske blinket højt og langsomt i vandsøjlen, men så sandelig også de gode kasteegenskaber og sidst, men ikke mindst - silhouetten, som jeg også lægger stor vægt på. Den naturlige form, som fleste af havørredens byttedyr har, altså tykkest fortil og tyndest bagtil - ikke omvendt, som mange af de blink man ser i dag. Og jo - jeg ved godt, at fisken åbenbart ikke lægger vægt på det samme som jeg, for der fanges masser af fisk på agn med den "forkerte" form, men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg fisker efterhånden kun med et lille udvalg af gennemløbere, som regel en OLR Tobis eller en Stevnskøl, men jeg bruger også et Søm på 17 gram, og herudover vil den her viste "Silling" også blive en fast bestanddel i min lomme når jeg er på kysten.

1 kommentar:

  1. Håber virkelig Ole Gregersen får løs problemet, tak for opdateringen.

    SvarSlet