onsdag den 3. april 2013

Drømmefisk

Jeg har modtaget en fantastisk fangstberetning fra Peter Lynge, der var på kysten ved Stevns i går, efter  flere hundrede kilometers kørsel.
Peter beretter:

Klokken 03 sidder jeg ca. 280 km. oppe i Sverige på arbejde og tænker på at lige netop i dag (tirsdag den 2. April 2013) ville vinden stilne af og komme fra nord i stedet for øst, som den næsten har kommet fra i en måned..

Jeg ved jeg har fri klokken 05:00, men mangler stadig over 2,5 timers kørsel bare for at komme til Malmö hvor jeg bor dertil kan der så lægges i hvert fald en time til Stevns. Så jeg slår tanken hen igen og tænker: "Du må da være gal Peter", da jeg ikke har sovet og lige har været på arbejde i 2 dage, med i forvejen lidt søvn. Derudover skulle jeg også møde på arbejde samme aften igen.

Da jeg får fri og begynder den lange tur hjem, og ser solen stå op, samtidigt med at jeg lægger mærke til at der ikke er en vind der rører sig.! Beslutter jeg at, nu skulle jeg sgu ud.. Ud igen til Stevns - Mit Stevns, som jeg har været så heldig at få bekræftet flere gange med rigtig gode resultater. Da jeg næsten altid har fiskegrejet liggende i bilen, kommer speederen lidt tættere på gulvet. Og ca. kl. 09:15 lander jeg ved Stevns.
Vejret er helt vindstille, fuld sol og har jeg strækket helt for mig selv.!

Fiskeriet begynder efter en kop kaffe. Fluen er klar, selvfølgelig en kobberbasse, som har været så trofast mod mig så mange gange før!!
Jeg fisker i en times tid uden at mærke noget, selvom jeg ser adskillelige fisk oppe og vende, bare lige for langt ude til jeg kan nå dem, med mine evner som fluefisker og dertil hørende begrænsinger..

Jeg vælger at tage en pause, og få varmen i fødderne igen, selvom vejret var varmt, var vandet bestemt ikke.! Alt i mens at jeg sidder og får en kop kaffe, kan jeg se at der kommer liv i den spejlblanke overflade inde på lavt vandt og max 25 meter fra kysten. Så jeg får da hurtigt drukket kaffen, og linekurven påspændt, og sætter kursen ud mod vandet, hvor jeg vader meget stille ud, til en god sten at stå på, som kun ligger 12-15 meter væk fra hvor jeg så fiskene være oppe i overfladen.

Jeg lægger linen ud, og når kun lige at tage ét indtag, da hugget falder og der er fast fisk. Den mærkes okay, og hurtigt bliver det synligt at fisken er en "keeper". Efter en ret god fight får jeg kanet fisken i land. Det er en fin blank havørred på 51 cm og 1.52 kg.

Jeg får hurtigt aflivet fisken og lagt den ved breden, for at se om der ikke skulle være flere fisk i nærheden, og når ikke engang ud på "min" sten, da der er en der vender i overfladen lige foran mig, og jeg får hurtigt lagt et nyt kast, men der er intet at mærke. Et nyt kast bliver lagt, og så kommer der et lille nøk i linen, 2 hurtige indtag og fisken tar fluen, og jeg hugger til.
Jeg kan med det samme mærke at der er lidt mere vægt bag denne fisk, men når ikke at tænke mere, før der max 15 meter foran mig, pludselig springer en kæmpe fisk fri af vandet, alt i mens min stang bukker mere og mere.!
Jeg kommer med et højt råb, både af glæde og af nervøsitet, da jeg mærker adranalinen pumpe i højeste gear!
Fisken tager så det største udløb jeg har været med til. Den forsætter og forsætter i højt tempe, med at rive line af hjulet, først resten af skydehovedet, så ryger runningen linen, og vi når til backing linen, der bare suser afsted!!

Jeg fisker kun med 0,23mm forfang, og ved at jeg ikke kan ligge det største pres på fisken. Selvom det nok ikke havde hjulpet alligevel. Den havde taget beslutningen om at den skulle til havs! Jeg begynder at gå lidt i panik da, jeg kan se at der ikke er ret meget tilbage af min backing line på hjulet. Max 30 meter ud af de 130 meter jeg har på hjulet, og angsten for at den forsætter begynder at brede sig. Jeg lægger en smule mere pres på, og fisken stopper endelig!! Og jeg kan begynde at spole ind. Kampen kan begynde tænker jeg. De næste 45 minutter udspiller der sig den mest voldsomme og spændende fight, jeg selv har været ude for, og fisken springer fri af vanden +20 gange, tager store udløb og rusker godt i min #6 Sage One.

Nu kan jeg se at fisken er ved at være træt. Det samme er min arm! Helt færdig!
Men jeg kan stille og roligt kane fisken på land. Og så udbryder der sig et stort "YEEEEEEEEEEEEEES" hold kæft hvor er den stor! Og tyk.!

Fisken er 81 cm. lang og vejer 7.22 kg.! Den er 49 cm. bred (rundt om) Og en personlig rekord
Jeg er ryster lidt! Jeg er glad, og jeg står bare og kigger på det store monster. Selvom den har lidt ar efter nogle garn skader, syntes jeg godt nok den er flot! Meget flot.. Stor og tyk.. En rigtig god kondition.
Jeg sidder længe og kigger på den med en kop kaffe i hånden..

Efter lang tid med at nærstudere fisken, kommer jeg i gang med fiskeriet igen. Nu og jeg ser at der igen er fisk i overfladen, netop på den plet jeg ved er så giftig. Og jeg får listet mig derud igen og op på stenen. Og så starter endnu et fantastisk fiskeri og jeg fik en ny kæmpe oplevelse jeg ikke har prøvet før.

Jeg skal prøve at forklare. Jeg mærker et nøk i stangen helt inde, men ingen fast fisk. Og i modhugget river jeg fluen op af vandet. Jeg skal lige til at kaste, da jeg syntes at bemærke et eller andet nede i vandet foran mig, kun 2.5 meter væk. Og til min overraskelse ser jeg en stime havørreder på ca. 5 stk, der ligesom bare står og undrer sig over hvor fluen blev af, da jeg hev den op af vandet. Helt tydeligt kunne jeg se dem. Og jeg svirpede bare forfanget ud til dem, og fluen nåede dårligt at røre vandet, før en fin fisk fløj op og tog den med et skvulp i overfladen, lige foran mig. Og jeg kunne efterfølgene lande en fin fisk på 55 cm. 1.84 kg.

Eldoradoet var åbenbart lige begyndt, og den næste time fik jeg 11 havørreder på land, og mindst lige så mange hug. (Det skal siges at de virkelig hugger blødt og forsigtigt. På nær den der to fluen lige foran mig)
Det var også gode fisk, og jeg fik faktisk kun en som jeg bedømte til at være under målet. Ellers var det 45+ cm. Og fine spisefisk.

Sådan sluttede min hidtil mest fantastiske fiskeoplevelse med en samlet fangst på 14 havørreder, med 3 hjemtagne.!!

Venlig hilsen
Peter Lynge Sørensen

Tak for en læsværdig og meget spændende beretning, og stort tillykke med den flotte fisk, som jo er af en kaliber man sjældent ser, og som de færreste kun må nøjes med at drømme om i løbet af et helt lystfiskerliv.
Man kan vist rolig sige, at den lange køretur blev belønnet.