lørdag den 27. april 2013

Hjulskift gav fisk


Jonas Steenbuch Krabbe har fulgt min opfordring i sidste post, og indsendt en fangstrapport:

Mit nytårsforsæt i år er, at få gang i brugen af multihjul på kysten. Jeg har i mine yngre dage brugt multi på kysten, men af mærkelig grund blev det lagt på hylden til fordel for flottere og lettere fastspolehjul. Så for at få en "ny" dimension ind i fiskeriet, er multihjulet fundet frem fra mølposen i form af et Shimano Calcutta 201 DC kombineret med en håndbygget Black Max 10 fods Century stang monteret således, at nederste øje er et kompromis til multi og fastspole.

Med en hvis forventning stod jeg klar en weekendmorgen på "Københavneren". Agnvalget blev en gennemløbs tobis wobler lavet af John fra Falster, en ordentlig moppedreng på 34 gram.

Vadede stille og roligt ud på revlen, kastede roligt ud med tommelfingeren parat på spolen. Havde helt glemt, hvilken utrolig føling man har med agnen. Wobleren var ved at være inde, og jeg ville se hvordan woblerens gang i forskellige hastigheder var, så jeg trak den forbi mig. En skygge i form af en 2 kilos havørred skød frem fra den mørke bund og ruskede i min wobler. I de næste timer skete der ikke andet end, at mine kast bliver bedre og længere i takt med at rusten forsvandt, men manglede stadig 15-20 % i at opnå de samme kastelængder som ved brug af fastspole.

Da jeg var blevet godt kold om benene, besluttede jeg mig for, at gå på land for at få lidt varme tilbage i kroppen og samtidig skifte til fastspole for at kunne dække de sidste 15-20 meter vand. Det er sjovt hvordan det uopnåelige altid drager.
Tilbage på revlen, sendte jeg wobleren ud mod horisonten. Kunne se den lande ude i det før så uopnåelige vand, drejede på håndtaget, fik et kraftigt hug, stangen flexede, fisken sprang i det samme ud af vandet så jeg kunne se den hvide bug.
Årets første havørred er en realitet, sæsonen er i gang en fin sølvblank torpedo på 1200 gram med løse skæl.


Mvh. Jonas Krabbe

Tak for rapporten, Jonas.

Jeg gentager min opfordring til, at interesserede indsender en fangstrapport med tilhørende billede, og det understreges, at det ikke handler om store fisk eller mange fisk, men om en god præsentation af fangsten og en tilhørende beretning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar