søndag den 31. marts 2013

Isen bryder

Klik for større billede

Den koldeste marts måned siden 1987, og den 4. koldeste siden DMI begyndte at indsamle data i 1874, slutter ved midnatstid, og denne årets første forårsmåned er traditionelt en af årets bedste for kystfiskeren. Men det har den ikke været i år, og jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har haft en hel måned med østenvind og kulde som det vi har oplevet i år.

Skal man tro meteorologernes langtidsprognoser, så skal vi desværre helt hen i midten af april, før vi kan forvente rigtigt forårsagtige temperaturer.
I dag var imidlertid en dag, hvor vejret viste sig fra sin gavmilde side, for selv om det har været koldt, så har solen stråler virkelig varmet, og det lokkede mig på en tur på klintekysten - ikke for at fiske, men for at tage nogle billeder i det flotte lys.

Klik for større billede

Der blæste en bidende kold vind fra nord/nordøst, men forholdene var til at fiske i, og der var da også fiskere på pletten i Holtug, og en havde også fanget fisk.
Længere mod nord, i Køge Bugt, så det noget anderledes ud. For 2 dage siden var der ingen is at se så langt øjet rakte, men pludselig en morgen så der sådan ud som på det første billede - et område med drivis har lagt sig i den inderste del af bugten, og området dækker fra midt på Kystvejen til Køge, og rækker et par kilometer ud i bugten på det bredeste sted.

Jeg fik lidt forårsfornemmelser, da jeg så fiskerne i Holtug, og da solens varme stråler nåede højdepunktet ved middagstid, samtidig med vinden lagde sig helt, så måtte jeg bare en tur på kysten og dulme den værste fiskefeber.
De første par timer skete der intet, men pludselig var der fisk under land, og flere af dem. Jeg havde inden for kort tid flere kontakter, men fiskene var drilske og gik ikke rigtigt til agnen. Endelig huggede en fisk, som jeg skønnede til omkring 1,5 kilo, men den blev ikke hængende.
Nogle få kast senere huggede endnu en fisk på min OLR Kutling, denne gang en blank målsfisk, der blev afkroget uden at forlade sit våde element, og nu var mine fødder også næsten følelsesløse af kulden, for jeg havde fisket i mere end 2 timer uden at forlade vandet.
Men der var fisk og det var et fantastisk vejr - foråret er måske endelig på vej.

Klik for større billede






Ingen kommentarer:

Send en kommentar