fredag den 7. december 2012

En lille ny

OLR Kutling UL - her sammen med en almindelig OLR Kutling

For 25 år siden skyllede "UL-bølgen" ind over det danske kystfiskeri efter havørred, og nogle år senere skulle fiskeriet foregå med lange stænger og store agn på 30-35 gram. Sådan skifter "moden" med års mellemrum, men der er altid nogle faste tilhængere af en bestemt måde at fiske på, især når talen falder på ultra light eller UL, som det populært forkortes til.
Jeg har selv dyrket det en del, og det er en helt særlig oplevelse at luske rundt med en kort stang på 6-7 fod med en kastevægt på op til 7 gram, og så kaste til sete fisk i badekarret tæt under land.
I dag sværger jeg dog til en hjemmebygget 9-fods Sage letspinnestang, der håndterer agnvægte op til 12 gram, samt til min 8,5 fods Hardy Danish Seatrout med en kastevægt op til 15 gram. Disse 2 stænger giver lidt mere spillerum i forhold til valg af agn, i modsætning til de helt korte stænger, der oftest kun kaster med vægte op til 5 gram eller 7 gram.

Der har i den senere tid været en stigende interesse for fiskeriet med mindre blink og woblere, og måske er UL fiskeriet ved at få en renæssance over en bredere front - noget kunne tyde på det.
Som grejudvikler er man jo nødt til at følge lidt med, og da jeg selv - især her i den kolde tid - ofte går med det lette grej, ja så var det jo nærliggende at lave en lille wobler til det helt lette fiskeri.
Jeg har derfor lavet en UL udgave af min OLR Kutling, og et par prøveeksemplarer blev iklædt den nye "hundestejlefarve" fra OG Paint,  en farve som allerede nu er blevet meget efterspurgt.
Den lille kutling vejer 7 gram, og da jeg fik det viste eksemplar måtte jeg straks prøve den af på kysten, og den kaster præcis lige så godt som sin storebror, bevægelsesmønsteret er det samme - en vrikkende og lokkende gang fra side til side.

Jeg udtrykte overfor Ole Gregersen mit ønske om, at prøveeksemplarerne blev malet i netop den viste farve, for den farve er bare så indbydende - og nej, jeg lægger normalt ikke vægt på farverne, men når der skal være farve på agnen, så skal det først og fremmest være en farve der fanger fiskeren. Gør den det, så tror man også på agnens fortræffeligheder når den arbejder ude for enden af linen, og så går det hele som regel op i en højere enhed.
Om farven så har den samme effekt på fisken, ja det finder vi aldrig ud af, men det essentielle er altså, at vi selv finder farven indbydende og derfor tror på, at den nok skal fange fisk.

Jeg vil i de kommende måneder teste denne ny wobler, og forhåbentlig er der en fisk eller 2, der synes ligeså godt om den som jeg selv gør.


3 kommentarer:

  1. Jeg har længe ventet på den UL udgave. Hvornår er den i handelen?

    SvarSlet
  2. Der kommer til at gå nogen tid - husk på, at det kun er et hobbyprojekt mest for sjov og når tiden er til det.
    Det bliver helt sikkert ikke før efteråret 2013.

    SvarSlet
  3. Tak for svaret, jeg ser frem til at stifte bekendtskab med den.
    Erfaringen med de større størrelser, har jo vist sig at være ventetiden værd. Glædelig jul herfra.

    SvarSlet