torsdag den 21. februar 2013

Fisk på meget lavt vand


Nicolaj Kaas fik mod på en tur på kysten, efter at have læst om fangsterne af et par overspringere.

Nicolaj fortæller:


Da jeg var på vej ud til pladsen mødte jeg fluefiskeren Raymond og en af hans fiskekammerat, som var på vej hjem.
De havde fået flere gode fisk, og kammeraten havde to med hjem på ca. 60cm og 50 cm.
Ligesom det lød som en rigtig indbydende fisketur fortalte de, at der havde været en sæl efter stimen og at fiskene var flygtet væk.
Øv øv øv, nå men det skulle have en chance alligevel. Først fiskede jeg et langt stykke af pladsen igennem med en rød/sort gennemløber.
Efter en time gik jeg op for at få varmen og besluttet mig for at prøve en gennemløber i tobisfarven.
En gang til fiskede jeg hele pladsen igennem - intet resultat.
Der var intet sket, hverken hug eller et lille puf til blinket.
Nu var jeg så småt begyndt at fryse da jeg havde fisket 2 timer, men ville ikke give op.
Efter lidt overvejelse af fiskestrategi besluttede jeg mig for at prøve noget helt andet.
Jeg satte en orange sølvpil på linen, dette blink har tidligere reddet et par fisketure, så nu ville jeg lige prøve den skrigende orange i 30 min inden jeg smuttede hjem.
Efter første kast med det fastmonterede blink er jeg blevet lidt kold om fingrene, og vælger jeg at lave lidt hurtigere indspinning på hjulet.
Da blinket passerer en tangskov og kommer ind over sandet er der pludseligt et lille puf til blinket. Jeg står og grubler lidt over det og bliver lidt mere koncentreret.
Næste kast dukker der en hvid skygge op ca. 5 meter fra blinket, jeg kvitterer helt automatisk med et spinstop, og helt tæt på stangspidsen på ca. 30 cm vand hugger en pæn havørred som springer ud af vandet vildt og voldsomt. Jeg får presset den lidt ud på dybere vand og får den derefter landet. Dagens eneste kontakt blev en pæn fisk på 50cm - helt utroligt det kan lade sige gøre med dagens vandtemperatur på 0,7 grader.

Ja, Nicolaj, havørredfiskeriet er ofte uforudsigeligt og lunefuldt, heldigvis.

2 kommentarer:

  1. Hej Nicolai.

    Tillykke med fisken.
    Ja vi ramte jo en stime men blev forstyrret af en sæl.
    Den kom simpelthen snigende og dukkede op ud af ingenting,
    Midt i stimen. Sikken en gang ravage. Det så vildt ud ,med mange
    Fisk der sprang, og svømmede i alle retninger.
    Fiskeriet døde også helt ud for mig og makkeren.

    SvarSlet
  2. Ja,der ser man igen den der har snøren i vandet fanget mest.Fantastisk dag i har haft,tillykke med havørreden

    SvarSlet