fredag den 15. februar 2013

100 kast og én overspringer

Klik for større billede

Den første dag med plusgrader i lang tid, og jeg havde lige et par timer til rådighed efter dagens gøremål, så en tur på kysten syntes at være et oplagt valg. Det var godt nok råkoldt og ucharmerende, men DMI holder jo stædigt fast i, at kulden vender tilbage, så det gælder om at være derude når chancen byder sig, og selv en  lille mildning i vejret kan være udslagsgivende.

Forholdene var lige efter min opfattelse af, hvad der er godt, lidt gang i det let uklare vand, og tilmed også en moderat strøm. Vandet er hamrende koldt i disse dage, ca. 1 grad, og det plejer at have sin indvirkning på fiskeriet - i negativ retning forstås.

Der skete da heller ikke noget som helst de første par timer, og da jeg skønsmæssigt har taget ca. 100 kast er jeg ved at opgive, da troen på projektet er for nedadgående. Knapt nok har jeg tænkt tanken til ende, da en fisk slår til min OLR Kutling, og jeg kvitterer straks med et kort spinstop for derefter at sætte fuld fart på indspinningen. Resultatet udebliver ikke, og wobleren bliver taget af en blankfisk på omkring målet. Fisken bliver straks afkroget og genudsat, og jeg genoptager fiskeriet, for hvis der er én, så er der også flere.

3 kast senere bliver wobleren igen taget, denne gang hårdt og tungt, og en større blank side viser sig i overfladen. Fisken er tydeligvis noget større end den første, og selv om vandet er koldt, så er den stærk nok til at præstere lidt luftakrobatik og et par gode udløb akkompagneret af en hylende bremse - dejlig lyd på sådan en kold dag.
Da fisken glider over netrammen er kulden og de næsten følelsesløse tæer glemt - en flot overspringer på 2,6 kilo fordelt på 60 cm har reddet dagen, nej måneden faktisk.

Klik for større billede


Fisken har virkelig været beslutsom, S-61 krogen sidder næsten urokkeligt fast og er gået ud gennem overkæben, men det lykkes at vride den fri uden brug af krogløsertangen.

Sjovt - det var netop dette scenarie jeg skitserede for en uge siden - drømmen om overspringeren, hugget og den syngende bremse. 
Det kan ske før man aner det.




1 kommentar:

  1. Hej Ole

    En virkelig godt eksempel på, tålmodighed lønner sig. Et stort tillykke med den flotte fangst - det er sgu fortjent ;O)

    Vi ses

    /Jan

    SvarSlet