søndag den 22. april 2012

Det uforudsigelige forår


Det har ,mildt sagt været et besynderligt forår, i hvert fald set fra min ende af fiskestangen. Jeg har som så mange andre lønmodtagere afviklet lidt restferie inden det nye ferieår skydes igang den 1. maj, og det er altid lidt af en dilemmaøvelse når man skal planlægge sin restferie i forårsmånederne. Sådan er det i hvert fald når man er lystfisker, for man kan aldrig helt forudsige, hvornår sæsonen "topper", og sådan blev det bestemt i år.

Vandtemperaturen, der ellers var på vej op i slutningen af marts, fik et gevaldigt dyk nedad igen i april, og i skrivende stund er den stadig kun på 4-6 grader. Det har i den grad indvirket på fiskeriet, for manglen på kystnære fødeemner er markant, og uden kystnære fødeemner ingen eller kun få fisk.

Men for at gøre forvirringen total, så har der i perioder været masser af fisk - og jeg mener virkelig masser, selv om det har været fisk i størrelsen 40-45 cm. De lidt større fisk har der også været nogle af, men ikke samme antal som f.eks. sidste år.

Forleden ramte jeg en dag med, efter min mening, de mest perfekte forhold til en fisketur. Dovent solskin gennem et tyndt skydække, gamle dønninger efter en periode med østenvind, uklart vand og lidt varme i luften.
Der var da også kontakt til en fisk i første kast, da jeg sendte min OLR Tobis ud i suppen, men den blev ikk e hængende. Kort efter var huggede en fin grønlænder min wobler hårdt og kontant, og sådan blev det ved den næste times tid. Senere blæste det igen op fra øst, og pist væk var fiskene.

Men der var fisk under land, og der var mange - langt de fleste var fisk omkring de 45 cm, og jeg krogede ialt 6 af disse fisk i løbet af en time, mens jeg havde kontakt med mindst ligeså mange. 2 kom med hjem til aftensmaden, og den ene havde en 15 cm lang tobis i maven - den anden havde intet spist - og nu blev den så snydt for den tobis den troede den så;-)

Jeg er ikke i tvivl om, at så snart vandtemperaturen når de magiske 7-8 grader, så skal vi til at kæmpe med hornfisken, og så er der for mit vedkommende kun aftenfiskeriet tilbage.

Det har været et underligt uforudsigeligt forår i år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar