søndag den 27. april 2014

Chota Caney Fork



Jeg har i løbet af vinteren/foråret 2014 taget en ny model vadestøvler i brug, idet jeg ikke var helt tilfreds med holdbarheden af det sidste par Chota STL+. Det nye par er også fra Chota, men en model med profilsål i gummi, i stedet for filt. Der er stadig mulighed for montering af spikes i gummisålen. Jeg var inden købet lidt bekymret i forhold til gummisålen, for jeg har altid brugt filt, og har egentlig været tilfreds med det, bortset fra det faktum, at filtsålen slides hurtigt op.

Min største bekymring med hensyn til profilsålerne var, at de måske var for glatte, men ved nærmere eftertanke, så er filtsålen mindst ligeså glat når den bliver mættet med det grønne snask fra stenene på kysten. Chota laver adskillige modeller, og mit valg faldt på modellen Caney Fork, som ved første øjekast ser ganske solid ud, mest fordi sålen og hælkappen er væsentligt forstærket i sammenligning med STL+. Snøresystemet er stadig det patenterede Quick Lace System, men nu yderligere forbedret, idet snørerne løber i plasticringe.

Jeg går meget på mine fisketure, og denne støvle er virkelig behagelig at have på en hel dag på kysten, og min bekymring i forhold til sålerne var helt ubegrundet, idet jeg ikke mærker nogen forskel i forhold til mine gamle Chota STL+. Jeg har monteret støvlerne med spikes, og disse skiftes for ca. hver 8 tur.

Det er en meget rummelig støvle, med god støtte for vristen. Jeg bruger til daglig størrelse 43 i sko, og jeg købte disse støvler i str. 11, svarende til str. 42-43. Med disse støvler er det helt unødvendigt at købe dem et nummer større, blot fordi man skal have plads til ekstra sokker, samt evt. et par neoprensokker. Jeg kan uden problemer have både et par tykke sokker, samt et par neoprensokker ud over mine vadersokker, og foden glider stadig let ned i støvlen.

Støvlen fås bl.a. hos Salmon Fly

Ingen kommentarer:

Send en kommentar