søndag den 6. januar 2013

Dagen der gik i fisk



Året er kun få dage gammelt, kalenderen siger vinter, men vejret er i den grad forårsagtigt, og det er vi jo ikke ligefrem vant til på denne årstid. Men det giver fiskefeber, og jeg mødtes med Jan og Martin på dagens første plads med forventningerne i behold. Vandstanden var høj, vandet uklart og lidt vind var der også - perfekt.
Der var også fisk under land, men de var drilske og de nøjedes med at slå lidt til wobleren uden at hugge igennem. Efter en halv times fiskeri forbarmede en blankfisk sig over min OLR Tobis, og huggede den hårdt og kontant. Fisken - en fin vinterfisk på 1,4 kilo havde tydelige garnskader.
Kort efter havde Jan bud efter sin wobler, men desværre blev fisken ikke hængende. Jan havde ellers skiftet til S-61 krogen efter anbefaling fra mig, og det høstede jeg naturligvis ikke så mange rosende ord for.
Vedholdende meldinger fra Milovoj om, at han stod på et spot med mange hugvillige fisk fik os til at lette anker og støde til Mili.

Mili havde ved vor ankomst fanget 19 fisk siden morgenstunden, og det er jo ikke hverdagskost. Herfra udviklede dagen sig til noget man vil huske længe, for efter en kort periode med stilstand, så tog begivenhederne fart, idet Jan på kort tid landede og genudsatte en mindre blankfisk, samt en god fisk på 1,5 kilo.
En af de fisk Mili havde fanget tidligere på dagen havde kastet en lille tobis op, så hvad var mere naturligt end at forsøge at imitere dette bytte. Derfor var tidspunktet det rette til at give min nye OLR Tobis Slim sin ilddåb, for jeg har ikke haft så meget tid til at fiske med den.

OLR Tobis Slim 14 gram med en ægte lillebror


Da der er tale om en meget tynd wobler, så monterede jeg en S-61 i str. 2, som er meget tynd i godset, men dog stærk, og med et kroggab der passer perfekt til denne wobler.
Herfra gik det stærkt, og i løbet af et par timer fik alle fisk, nogen flere end andre, men slutresultatet blev mere end 30 fisk til 4 mand på nogle få timers fiskeri, og det var virkelig en oplevelse af de helt store. Alle fisk var mellem målet og knapt 2 kilo, og med undtagelse af en enkelt nedgænger, så var alle fisk blanke vinterfisk i rigtig god foderstand, lynende blanke og hidsige. Selv fisk på 1,5 kilo fightede hårdere end større fisk normalt gør.

Jeg selv fik i al beskedenhed 10 fisk på op til knap 2 kilo, hvoraf en enkelt på 1,5 kilo blev hjemtaget, og der var også en nedgænger imellem - et tydeligt tegn på, at fiskene også er i forårshumør, og at trækket ud af vandløbene allerede er i fuld gang - det kan kun give et godt forårsfiskeri.

Nedgænger på kysten i starten af januar 2013

Alle havde en rigtig god dag, med masser af action og højt humør i frisk luft og fantastisk vejr, og den største oplevelse for mit eget vedkommende var, da en fisk vendte i overfladen ca. 50 m ude, et par meter til venstre for min wobler, for derefter at hugge wobleren hårdt og kontant, så stangen krøllede helt ned i håndtaget. Det var helt tydeligt, at fisken havde fået øje på wobleren, og nu skulle den bare have den. Det er så fedt, at se fisken før den hugger - det slår alt.

Det er helt sikkert en dag man vil huske et godt stykke tid, og som man kan leve lidt på i trange tider, når vejret holder én hjemme i varmen. Og jeg er naturligvis tilfreds med, at jeg endelig fik testet den nye OLR Tobis Slim, iøvrigt malet i en farve, som Ole Gregersen kalder "sildefarven". 


Andre har gennem tiderne oplevet et lignende fiskeri, og mange vil også fremover opleve noget tilsvarende, og hvis jeg afslutningsvis skal moralisere lidt, så er det vigtigt at udvise mådehold i forhold til hjemtagning af fisk, og kun slå det antal fisk ihjel man selv kan fortære.
Ellers vil vi ikke kunne opleve et sådant fiskeri i fremtiden, og det vil jo være rigtig synd, når man tænker på det arbejde der lægges i bestandsophjælpning, vandpleje o.s.v.



1 kommentar:

  1. Hej Ole

    Tak for en super hyggelig -og fiskegivende dag på Kysten.

    Dage som denne hænger bestemt ikke på træerne - og derfor er det jo i sig selv også en helt speciel oplevelse, når man engang imellem rammer disse ;O) Lad der endelig komme flere.


    Mvh Jan

    SvarSlet