lørdag den 21. december 2013

Fisk med appetit.





Hej Ole

En lille beretning fra dagens fiskeri.

Vel ankommet til dagens udvalgte plads, kunne jeg starte fiskeriet. Der viste sig ret hurtigt fisk i overfladen, men at få dem til at hugge skulle vise sig at være mere end svært. Nu kunne foreholdene heller ikke ligefrem betegnes som værende optimale... Spritklart vand og lav vandstand.
Mili var også på strækket og havde inden min ankomst, fanget og genudsat en mindre fisk.
Jeg havde efter lidt tids fiskeri et udemærket bud på gennemløberen, men da jeg i samme øjeblik som hugget faldt var ganske uopmærksom, blev det desværre ved hugget. Nå, på den igen... og en halv times tid senere - og et par agnskifte, faldt hugget så endelig cirka halvt ude i kastet. Det vil sige hug er måske så meget sagt. Jeg spandt ganske langsomt ind og troede sørme selv at der var tale om bundbid, da der så ellers kom liv i den anden ende af linen. En ganske fin fisk havde lige så stille suget gennemløberen indenbords og leverede herefter en udramatisk fight. Den blev fightet færdig, nettet og fik et gok i nøden. Det viste sig at være tyk sag, som tilsyneladende ikke havde været på smalkost her op til Julen.
Kort efter var det så Milis tur. Han kunne lande - og genudsætte endnu en fisk i målsstørrelsen. Der skulle virkelig kæmpes for sagen idag, og der gik da også en rum tid, før det næste bud kom. En fisk markerede et par gange på Fladbukken - et par spinstop - og fast fisk helt inde under land. En flot blank sag på lidt over kiloet blev afkroget og genudsat i sit rette element. Det blev til et par timer mere, før jeg valgte at trække stikket for fiskeriet.
Den hjemtagne Havørred var som tidligere nævnt ganske godt ved muffen. Den blev vejet til lige godt 1,7 kg. og havde en længde på 52 cm. Som det også fremgår af øverste billede, så gylpede den kort efter landingen en Hundestejle op. Og da den senere blev renset, viste det sig til min forbløffelse, at den havde ikke mindre end 36 - 37 Hundestejlere i mavesækken.
Jeg har selvfølgelig før set forslugne Havbasser, men dette er dog noget af det højeste antal af de små byttefisk, som jeg endnu har set i én fisk.

Med venlig hilsen Jan Svendsen

2 kommentarer:

  1. Hej Jan

    Tak for fangstrapporten! Ja, jeg måtte melde pas i dag og forholdene så heller ikke specielt indbydende ud, men dejligt at se, at det trods alt kunne lade sig gøre.
    Ikke så tit man ser så mange hundestejler i maveindholdet, da de jo ikke står øverst på menukortet. Men man må jo tage hvad man kan få.

    Jeg glæder mig til juleræset er overstået så man kan komme på kysten igen.

    Vi ses!

    SvarSlet
  2. Det er ikke så tit nej, men i mavesækken på mine sidste 5-6 hjemtage fisk har der ikke været andet end tanglopper og hundestejler i mavesækken og svælget. Der er nok ikke så meget andet de kan finde for tiden.

    SvarSlet