torsdag den 26. december 2013

Drømmefisk på hjemmelavet wobler


Jeg har netop modtaget en fangstrapport fra Thomas H. Olsen:

Hej Ole
Glædelig Jul. Efter en stresset julemåned, og uden fiskeri kunne jeg ikke længere modstå trangen til at besøge klintekysten 2. juledag for at afprøve lidt lækkert fiskeudstyr fra under juletræet samt en håndfuld hjemmelavede woblere jeg endnu ikke havde haft i vandet. 

Svigermor var også på besøg så der var mange gode grunde til at komme afsted. Uden reelt at have besluttet hvilken plads jeg ville aflægge besøg drog jeg sydover mod Stevns. De vanlige 2-3 pladser jeg besøger havde ikke givet noget på de sidste par ture så det var først omkring Strøby at jeg besluttede mig for, hvor wobler-dåben skulle foregå. På det valgte stræk var vandet roligt, næsten for roligt, men jeg ville give det en chance for det var trods alt højvande og vandet lettere uklart. Min nyeste kreation, en slank 16 gr gennemløbswobler i sort/sølv kom for enden af snøren og de første 10-20 kast blev lagt. 

Knapt havde jeg konstateret, at dens gang i vandet levede op til forventningerne, blev stangen nærmest revet ud af hånden på mig. Det var helt ude i kastet og jeg var ikke i tvivl om at der var tale om en solid fisk. Til trods for en relativ stramt indstillet bremse flåede den linen af hjulet, og det føltes som om at den var ligeglad med hvor meget pres jeg lagde på den. Langt langt ude viste den sig så for første gang i en serie af akrobatiske spring. De første 5-10 minutter styrede den totalt slagets gang, men duellen faldt ud til min fordel og jeg var meget lettet da fisken lå i nettet som nærmest var for lille til den blanke overspringer på 76 cm og 5,1 kg. Hvilken fisk og så tilmed på hjemmegjort endegrej. .

I farten var jeg desværre taget afsted uden et ordentligt kamera så jeg skal beklage kvaliteten af de medsendte billeder.

Jeg skylder dig iøvrigt en tak, for det er din opskrift på woblerfremstiling, som har inspireret mig til selv at gå igang med dels fremstilling af træwoblere og nu også afstøbninger i polyester. Tak for det.

Hilsen
Thomas H .Olsen


Tak for den flotte fangstrapport, og stort tillykke med den ligeså flotte fisk.

Sådan en rapport glæder mig helt i ind i sjælen, for det er jo den ultimative belønning for det arbejde man har lavet med et stykke endegrej, den fornemmelse kender jeg så udmærket godt.
Men det er i sandhed også en fornøjelse for mig, at jeg har kunnet inspirere dig til at gå i gang, og at du nu har konstateret, at du har gjort det rigtigt.

Din wobler ser rigtig giftig ud, og det syntes fisken jo heldigvis også!

2 kommentarer: