mandag den 30. december 2013

Aktivitet på lavt vand


Den milde vinter har virkelig lokket folk af huse, og i weekenden var der rigtig mange fiskere langs kysterne på Stevns, nogle steder flere end andre, hvilket utvivlsomt kan tilskrives diverse rapporterede fangster. Den slags har en sær tendens til at lokke folk derhen, hvor de mener fiskene er fanget, og på enkelte pladser kunne man tælle op mod 20 fiskere.

Jeg søger gerne væk fra de meget overrendte pladser, og i dag var ingen undtagelse, hvor en af årets uigenkaldeligt sidste ture skulle afvikles.
Da jeg efter lidt motion kom frem til pladsen og begyndte mit fiskeri, fangede mit blik en bevægelse i vandoverfladen umiddelbart til venstre for mig.
Noget stak op af vandet få meter væk, ca. 4 meter fra land, hvor jeg stod, og ved nærmere eftersyn kunne jeg konstatere, at det var halefinnen af en havørred på anslået 1,5 kilo, som "cruisede" stillede og roligt rundt i overfladen i sin jagt på bytte.
Det lykkedes mig at snige mig nærmere, så jeg kunne tage et par billeder, og fisken havde bestemt ikke travlt, og den fortsatte ufortrødent sin jagt på byttedyr på kun ca. 50 cm vand.

Jeg var naturligvis nysgerrig efter at vide, hvilke byttedyr den var så fokuseret på, og disse kan ses på billedet herunder.
Dér hvor fisken jagede var der helt tåget af store forekomster af mysis, og jeg må nok indrømme, at jeg aldrig har set så store mængder mysis forsamlet på et så begrænset område, og da slet ikke på denne årstid.


Så denne havørred fråsede simpelthen i disse skyer af mysis, og da den forblev i området i det meste af 30 minutter må det formodes, at den fik spist sig mæt og lidt mere til.

Det var en fascinerende oplevelse, og jeg glemte helt at fiske mens det stod på, og jeg undlod også at forsøge at få fisken til at hugge min wobler - det ville være helt formålsløst.

På vejen hjem i bilen hørte jeg i Radioavisen, at DMI har aflyst vinteren, og det er bestemt glædeligt, både for varmeregnskabet og fiskeriet efter de lynende blanke overspringere med sølvglinsende løse skæl.

Godt Nytår til alle

Knæk og bræk

Vi ses derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar