tirsdag den 25. november 2014

Fedtfinne uden fedtfinne



Hej Ole

Fiskefeberen rasede og undertegnede valgte derfor, at tage en morgen/middagstur til det Stevnske idag.
Ankom meget tidligt til den udvalgte plads. Foreholdene var desværre som forventet på forhånd - spritklart vand og en alt for hurtigt stigende sol. Nå, men fiskes skulle der i hvert fald.
Fiskede hurtigt sydsiden af revet af, og relativt kort tid efter var der bud efter gennemløberen derude. Desværre stod fisken af efter få sekunder. Hmm! mindede lidt for meget om forleden, hvor jeg og Mili var afsted, og hvor jeg smed 3 fisk ud af 6 bud. Ikke ligefrem en blændende statistik. Dette scenarie ønskede jeg på ingen måde gentaget, så krogen blev skiftet.
Lidt tid efter var der igen hug og denne fisk blev hængende. En fin blank på ca. 45 cm var inde at vende, og blev nænsomt genudsat.
Herefter gik der vel lidt over en god times tid, før der så igen begyndte at ske noget. Vandet var i den forløbne tid begyndt at antage lidt tone. Ja faktisk så det ganske tilforladeligt ud - foreholdene havde langsomt ændret sig i en positiv retning.
Dette havde havørrederne tilsyneladende også fundet ud af, for pludselig var de under land.
Jeg havde efterhånden bevæget mig over på sydsiden af revet, da jeg ud af den blå luft får et knaldhårdt hug midt ude i kastet. En fin blank væltede ud af vandet flere gange i forsøget på at vriste sig af enkeltkrogen. Denne fisk, som bestemt ikke ligefrem var en rekordfisk, gav ikke desto mindre en mere end formidabel fight. Jeg talte dens luftture ud af vandet til omkring de 10 gange, og den tog flere korte, men hidsige udløb inden den overgav sig til nettet. Det er et stykke tid siden jeg sidst er løbet på sådan en hidsig sag. Fisken var en super flot 2 kilos med løse skæl. Omtalte havørred var tydeligvis en udsætningsfisk, da dens fedtfinne var afklippet.
Kort efter var endnu en fisk faldet for bedraget og jeg kunne lande, og genudsætte en fin blank på ca. 1,6 kg. som også kæmpede bravt. Desuden havde jeg endnu et fint bud helt inde under stangspidsen, men fisken fik ikke fat, så den slap med skrækken.
Klokken nærmede sig 11 formiddag og arbejdet kaldte, så jeg måtte modvilligt trække stikket på en helt fornøjelig tur.
Alle fisk blev fanget på forsølvede Snurrebasser i størrelserne no.7 og no.4

/Jan Svendsen

1 kommentar: