lørdag den 3. november 2012

Blanke fisk under en blank overflade



Blankt fiskevejr - altså høj sol, ingen vind, spritklart vand og ingen strøm - det er ikke mit ønskevejr når der skal fiskes, tværtimod. Den slags forhold virker bestemt ikke motiverende på mig, for jeg vil helst fiske når der er godt gang i vandet, og man kun lige kan skimte sine støvlesnuder når man står i vand til hoften.
Men sådan kan det jo ikke være hver gang, og man er jo nødt til at fiske når tiden er til det.

Og blankt fiskevejr, det var hvad der mødte mig ved ankomsten til fiskepladsen, så det var med blandede følelser jeg spændte en OLR Kutling i farven "Hundestejle" for enden af linen.

Men hov - wobleren bliver allerede i andet kast taget efter få omdrejninger på hjulet - fisken er ikke af de største, og efter en kort fight kan jeg forsigtigt afkroge en blank målsfisk. Inden jeg kaster igen afslører en fisk sin tilstedeværelse ca. 50 m skråt til højre for mig, idet den laver en diskret hvirvel i den spejlblanke overflade - det var pokkers - håbløse forhold, og så er der fisk under land.

Jeg kaster i retning af fiskens position, sætter fuld fart på indspinningen, og resultatet lader ikke vente på sig, idet wobleren bliver taget hårdt og brutalt, og en blankfisk vælter rundt i overfladen et stykke ude.
Den efterfølgende fight er en af de gode, med flere hidsige udløb, og jeg kan kort efter lande en fin blankfisk på 1,5 kilo med løse skæl - dejligt, for selv om forholdene var dømt håbløse på forhånd, så var vejret smukt, og frisk luft har ingen så vidt vides taget skade af. Men fisk var der altså alligevel.

Dagen bød på endnu en blank målsfisk, der blev afkroget og genudsat uden at forlade det våde element.

De blanke overspringere er ved at indfinde sig, og det lover godt for vinterens fiskeri.

2 kommentarer:

  1. Det er da en rigtig flot blank havørred den der og så igen på den der Wobler,bare man ku rende sådan en wobler op en dag,Stort tillykke med den smukke havørred

    SvarSlet
  2. Hej Ole

    Altid sjovt når ens teorier og opfattelser omkring diverse forhold bliver gjort til skamme.

    Vandet kan jo som bekendt ligne en Million - og der sker bjælde. Omvendt kan det til tider mest af alt minde om noget, der bare er dømt ude på forhånd - og så møller man fisk ind.

    Som vi ofte har talt om i den henseende, så er den eneste facitliste i forbindelse med ovenstående, den havørreden selv har ;O)

    Men sgu altid rart med en positiv overraskelse.

    Vi ses.


    /Svendsen

    SvarSlet