søndag den 2. oktober 2011

Piratkopiering - et stigende problem

Der har i de senere år været et øget fokus på piratkopiering og mærkevarefalsk, både hos myndighederne og i medierne, og ikke uden grund, for problemet er stigende og ganske omfattende.

Der er mange årsager til den eksplosive stigning i kopiering af andres produkter, og naturligvis er penge det helt store incitament, men der er samtidig også sket et skred i forbrugernes moral i forhold til tidligere, og det er jo en væsentlig faktor i forhold til omsætningen af de ulovlige varer.

Den danske lovgivning på området er ganske klar, og reglerne er foranket i forskellige love, men helt forenklet er reglerne således udformet, at det er ulovligt at kopiere andres frembringelser med henblik på at gøre eksemplarer tilgængelige for offentligheden.

For varemærker, design, patenter og brugsmodeller er det ulovligt erhvervsmæssigt at udnytte rettigheden uden rettighedshavers samtykke. Erhvervsmæssig udnyttelse omfatter bl.a. produktion, salg, import, eksport, opbevaring og markedsføring.

Det er således ikke ulovligt at kopiere f.eks. et blink, så længe det kun er til eget brug.

Når man som jeg arbejder med design og udvikling af blink og woblere, så er risikoen for, at nogen kopierer og mangfoldiggør ens produkter altid tilstede, og det er i mine øjne trist at det er sådan.

Jeg spørger sommetider mig selv, hvilken glæde man kan have af at kopiere noget andre har brugt år på at udvikle, blot for at tjene penge på det.

Der skal således ikke være nogen tvivl om, hvilken holdning jeg personligt har til fænomenet piratkopiering.

En række myndigheder i Danmark har dannet et netværk, som er det offentliges portal mod piratkopiering. Du kan læse mere om netværket HER

2 kommentarer:

  1. Ole. Derfor er det faktisk super modigt, at du turde at sætte din wobler til salg.
    Det er jo noget som jeg ikke har set før. Lidt af en hybrid mellem blink,wobler og gennnemløber.
    Den kaster dertil aldeles fremragende.
    Så mangler jeg bare at fange fisk på den. Fik jo et par stykker fra Sportdres.
    Mvh
    Morten Nielsen
    neps99

    SvarSlet
  2. Hej Morten. Jeg har da også haft mine betænkeligheder, men engang imellem er man jo nødt til at tage en chance. Jeg synes selv wobleren er så god, at andre også skal have muligheden for at prøve den. Og skulle nogen forsøge at kopiere den, så tager vi den til den tid. Du skal nok fange fisk på den før eller siden.

    SvarSlet