torsdag den 28. juli 2011

Stor interesse for wobler- og blinkfremstilling

Sidestatistikken for Stevnsfisker, og de tilkendegivelser jeg løbende får taler deres eget tydelige sprog - der er en stor interesse for fremstilling af woblere og blink ude i de små lystfiskerhjem.
Flere har således efterlyst mere eller mindre målfaste skitser af primært de woblere jeg laver, og det hjælper jeg gerne med.

Dog skal det anføres, at de woblere jeg fremstiller er tilpasset mine præferencer og krav til, hvilke egenskaber en kystwobler skal have. Disse egenskaber opfylder nødvendigvis ikke andres krav til en kystwoblers egenskaber, og derfor skal de opgivne mål alene opfattes som vejledende.

Jeg lavede min første kystwobler for 4 år siden, og der er frem til i dag lavet rigtig mange woblere, som efterfølgende er blevet kasseret, da jeg ikke har været helt tilfreds med deres egenskaber eller holdbarhed.
I dag har jeg med min OLR tobiswobler ramt det berømte hoved på sømmet, idet den efter mange udviklingstrin og deraf følgende problemer og et utal af tilpasninger nu er perfekt i forhold til det jeg ønsker, og den har allerede givet mig rigtig mange fisk.

Det er altså ikke bare lige sådan at gå ud og lave en wobler, men hvis man brænder for sagen og fortsætter sit udviklingsarbejde, også selv om man fra tid til anden render ind i problemer, så vil man i sidste ende blive belønnet for sin vedholdenhed.

Den største belønning - for mig - er, at jeg aldrig er i tvivl om, hvad jeg på en given dag skal binde for enden af min line, og det er jeg ikke fordi jeg ved hvad der virker, hvis fisken er indenfor kastehold og i hugget. Om det er en wobler eller en Stevnskøl, det afgør forholdene på selve dagen, men det er noget jeg selv har lavet og det er altafgørende for mig.

Jeg har tilføjet nogle billeder med relevante mål og mere udførlig beskrivelse i afsnittet om woblerfremstilling - se mere her

1 kommentar:

  1. Hej Ole. Har du taget din fremragende vejledning til blinkfremstilling ned? (woblerfremstilling.html) -

    SvarSlet