lørdag den 9. juli 2011

Nyt legetøj



Jeg tilkendegav i foråret, at jeg havde til hensigt at anskaffe mig et bedre kamera, primært med henblik på at kunne levere en bedre videokvalitet. Det har ikke været nemt at vælge, for udvalget i dag er uendelig stort.

Mine kriterier for valg af kamera var, at jeg ville have et kamera af høj kvalitet, der kunne levere videooptagelser i full HD, det skulle også kunne tage gode stillbilleder, og det måtte fremfor alt ikke hverken fylde for meget eller veje for meget. Et digitalt spejlreflekskamera var således udelukket, og det samme var et af de nye hybridkameraer, som er det tætteste man kan komme på et DSLR.

Efter lang tids søgen på nettet, og læsning af diverse kameratests stod valget mellem 2 såkaldte superzoom kameraer, henholdsvis Panasonic DMC-TZ 20 og Sony DSC-HX9V. Disse 2 kameraer har næsten identiske specifikationer, og vejer begge lidt over 200 gram, hvilket betyder at de nemme at medbringe i en lomme, i modsætning til et spejlreflekskamera.

Det endelige valg faldt på kameraet fra Sony - helt enkelt fordi det er det mest suveræne kamera til videooptagelser i full HD. Kameraet har følgende specifikationer:
16 megapixel
16 x optisk zoom
24 mm vidvinkel
Full HD 1920 x 1080 video
3D optagelse
Indbygget GPS tagging af billeder og video
og meget meget mere, som jeg ikke skal trætte med her.

Der var næsten 1 måneds leveringstid på kameraet, grundet tsunamien i Japan i marts måned.
Til trods for min status som ren amatør rent fotografisk, så sætter jeg en ære i at tage gode billeder og video, og med dette kamera forventer jeg at kunne levere seværdige videoer i høj kvalitet i løbet af den kommende efterårssæson. Det tager i hvert fald nogle gode makrobilleder, som det ses herover.

Med hensyn til fiskeriet denne sommer, så er det ikke blevet til så meget for mit vedkommende, og det skyldes udelukkende travlhed kombineret med en manglende lyst til at spendere min nattesøvn på kysten, måske et udslag af, at jeg har rundet et skarpt hjørne, hvem ved.

Jeg arbejder kontinuerligt på at gøre Stevnsfisker.dk et besøg værd, og jeg er også modtagelig for eventuelle ideer til indhold man måtte savne.

God sommer til alle

3 kommentarer:

  1. Hej Ole
    Glæder mig til bedre billeder og lidt video - endda i HD.
    God efterårssæson, når den tid kommer.
    De bedste hilsner fra
    Peter Olesen

    SvarSlet
  2. Sådan Ole, glæder mig til at se nogle af dine og gutternes flotte fisk i bedste opløsning, det skal nok blive godt.

    mvh Frederik

    SvarSlet
  3. Hej Ole

    Glæd dig, jeg erhvervede mig samme kamera for 14 dage siden.

    Det laver fine HD film ;-)

    Hilsen Liisborg

    SvarSlet