tirsdag den 12. oktober 2010

Test af indstøbningspolyester

Så fik jeg lavet et par woblere med den nye indstøbningspolyester. Som det fremgår af billedet, så er denne polyester helt glasklar, og helt sikkert af en god kvalitet. Den er også meget tyndtflydende, hvilket gør den behagelig at arbejde med, da det med den normale polyester kan være lidt vanskeligt at få den til at løbe hurtigt nok rundt i formen. Det er der ikke problemer med her.
Jeg havde nok lidt højere forventninger til hårdheden af denne polyester, men umiddelbart kan jeg ikke erkende nogen forskel.
Hvis man kun skal lave en håndfuld af sine favoritwoblere, så vil jeg helt klart anbefale at bruge denne indstøbningspolyester, eller krystalplast, som er det navn den markedsføres under hos Terapi-Hobby i Hasselager, alene af den grund, at den er nemmere at arbejde med end den mere ordinære polyester til bådreparationer.
Prisen er dog mere en dobbelt så høj for denne polyester, så det må i sidste ende være op til den enkelte, hvad man vægter højest - pris eller brugervenlighed.

2 kommentarer:

  1. Hej Ole,

    Har med stor interesse læst om dig i den sidste 'sportsfiskeren' og 'snuset' en del rundt på din fine hjemmeside - her er mange godt fifs og der giver blod på tanden mht. selv at komme igang.
    Jeg tænkte på om det kan hjælpe at varme den færdigblandede polyester blanding op (nok mest for den 'gamle' polyester du brugte/bruger) ? ved f.eks stangbygning bliver 2 komponent lakken helt tyndflydende når den varmes om med f.eks en varmepistol...? hvis det virket på polyester også, vil det formodentlig fordele sig bedre i formen ?

    Mvh. Torben Østergard-Andersen (Vinderup, Limfjorden)

    SvarSlet
  2. Hej Torben

    Jeg har ikke prøvet det, men problemet vil nok være, at når først hærderen er blandet i, så går det rigtig stærkt, samt at den almindelige polyester er meget tyktflydende i forvejen. Men jeg vil da prøve det.

    /Ole

    SvarSlet