søndag den 28. december 2014

Snurrebassen slog til igen


Thomas Sten Jørgensen har været ude at lufte Snurrebassen i det gode vejr, og har sendt mig denne medrivende og stemningsmættede beretning:

Kære Ole

Jeg læser din blog med iver og har set frem til at sende dig en fangstrapport. I dag var der noget at skrive "hjem" om. Startede tidligt og var på strækket kl. 8, et sted jeg kun har besøgt to gange tidligere. En lokal fluefisker kom lige som jeg skulle til at gå mod kysten, og han var meget gavmild med gode råd og erfaringer vedr. strækket, hvilket altid er højt værdsat.

Jeg gik mod vandet og fiskede derudaf. Efter en times tid fik jeg et godt hug netop som min Snurrebasse i alu-sort-gul dansede forbi en stor sten. Fisken fightede i nogle minutter uden den store dramatik og blev nettet, en fin overspringer på 57 cm. og 2.15 kg. Fiskede videre et par timer uden at se og mærke flere fisk, så jeg gik tilbage til bilen med tanken om endt og godkendt fisketur. Fik taget lidt billeder af fisken og spiste min frokost sammen med en længe ventet kop kaffe. Kaffen varmede godt, så måske skulle man lige nappe en time eller to mere...



Jeg havde set et rev et godt stykke væk, det skulle runde turen af. Jeg skiftede agn til en af de helt nye Snurrebasser kaldet sild i alu-sort-blå, en basse jeg ikke havde prøvet af endnu. Fremme ved revet fangede jeg straks en havørred på 41 cm., der hurtigt blev genudsat - det tegnede godt. Med et kast på langs af revet lige lovlig tæt på nogle større sten, sad min krog fast, troede jeg, men det var en havørred, der resolut tog et sejt udløb på 30-40 meter. Derefter tog den fart på tværs af kysten, og jeg måtte følge med i fuld firspring for at udgå linen blev kappet af de store sten, der brød vandet flere steder. En rigtig vildbasse der gav kamp til stregen blev endelig nettet efter en meget underholdende fight - 68 cm. og 3.80 kg.



Sjovt at denne sildeæder skulle fanges af en Snurrebasse, der hedder sild. Alle fiskene blev i øvrigt taget på et release tackle med en enkelt trekrog str. 12. Tilbage i sofaen sidder jeg og tænker tilbage på en stevnsdag, der ikke lige går i glemmebogen.

Bedste fiskehilsner
Thomas Sten Jørgensen

---

Tak for beretningen, Thomas, og tillykke med de flotte fisk. De er effektive, de releasetackler!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar