lørdag den 23. august 2014

Nyt fra kysten



Aktiviteten her på Stevnsfisker har ganske godt afspejlet aktiviteten på kysten, eller nok snarere manglen på samme.
Men nu begynder der at ske noget, og jeg har fået nedenstående tilsendt fra Anders Schultz:

Efteråret kommer.

Hej Ole,

Nu kan du godt begynde at fiske igen - efteråret er på vej og fiskene er på finnerne.

Sommerfiskeriet har ikke rigtigt været noget at skrive om i år synes jeg. Generelt høje vandtemperaturer, skarpt lys og dermed korte skumringer og tidlig morgener med meget få fisk inde. Personligt har jeg ikke dyrket fiskeriet natten igennem, som jeg ellers plejer, da der har været for mange gøremål og alderen bevirker, at dagen efter en nattur er hård og ikke rigtig til noget.

De sidste ugers køligere vejr med god vind har sænket vandtemperaturen og derfor skulle den efter nogle ugers fisketørke stå på en tidlig morgentur til de lokale kyster.

Jeg var på kysten før det første lys, men selvom forholdene virkede helt rigtige skete intet i mørket. Heller ikke da det første lys kom, var der aktivitet, men præcis da solen stod op begyndte der at ske noget. Et par hårde stød i fluen indikerede at der var fisk på pladsen. Et hurtigt hårdt træk og fisken huggede. Jeg var lidt overrasket, da det viste sig at være en aborre. Den fisk viste sig dog at være en "fortrop" for de "rigtige" jægere, for den næste time var der ørreder inde i store mængder. De var aggressive i overfladen og flere kastede sig vildt ud af vandet både tæt på kysten og langt ude. Heldigvis jagede de og indenfor timen havde jeg kontakt med 6 havørreder - faktisk 4 fisk i 8 kast. Den største vil jeg skyde til omkring de 55 - 58 cm.

Vandtemperaturen er fortsat pænt høj og solen har stadig magt, når den skinner for fuld styrke og som så ofte i sensommeren forsvandt fiskene efterfølgende på samme måde som dug for solen. Så var det tid at pakke sammen og tage hjem til familien med en god fornemmelse i maven.

Vedhæftet et billede af den fisk jeg hjemtog. Let gylden på gællelågene, lidt mørk i farven og ikke mange løse skel vidner om, at gydeforberedelserne er i gang.

Fiske hilsen

Anders

Tak for beretningen, Anders, det gav blod på tanden, og fiskefeberen er så småt begyndt at melde sig. Jeg plejer som regel at starte når vi tager hul på den første efterårsmåned, og det er sommetider helt grotesk så mange fisk der er under land på denne årstid - men de kan være svære at få i tale.

Jeg må hellere se at få støvet grejet af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar