søndag den 24. juni 2012

Natfisk til de flittige


Milivoj har været på en natlig fisketur forleden, og det var den tabte nattesøvn værd, idet han i løbet af natten fangede ialt 5 fisk, 2 var under målet, mens de 3 øvrige lå mellem 1 og 1,5 kilo - blankfisk naturligvis.

Fiskene blev fanget på Milivojs eget gennemløbsblink "Tornado" i en umalet version, og Milivoj konstaterede tørt, at den umalede version jo også virker om natten, så det er nok ligemeget hvilken farve man benytter.
Det er rigtigt, Milivoj, og de der kender mig ved, at jeg ikke tillægger farven den store betydning i mit fiskeri, og da slet ikke om natten, hvor enhver agn, uanset farve, vil fremstå sort mod den lysere nattehimmel.

Men fiskene er derude, også selv om det ifølge kalenderen er sommer. Det kræver bare, at man er villig til at bytte den varme dyne ud med et par waders, og så ellers bare komme afsted. Det er så lige på dét punkt, at jeg falder så sørgeligt igennem, for jeg er desværre både blevet for gammel og for doven til at investere min nattesøvn i et fiskeri, der jo beklageligvis ikke er hvad det engang var.

Natfiskeriet har også ændret sig de seneste 7-8 år, og man kan ikke forvente de samme drømmefangster som tilfældet var i f.eks. 2003-2005, hvor store mængder tobis trak rundt langs klintekysten i aftenskumringen. Det var noget der tiltrak havørreden, og det var vel at mærke store havørreder, ofte mellem  4 og 8 kilo, og de mest ihærdige natfiskere fik fisk man i dag kun kan drømme om.

Idag er forekomsten af tobis minimal i sommermånederne, og de ændrede udsætningsplaner har vendt op og ned på havørredens vandringsmønster, så det er blevet en hel del mere udfordrende at fiske - ikke bare om dagen, men i særlig grad også om natten.

Det lykkedes for Milivoj, og det beviser bare endnu engang, at flid lønner sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar